Teologisk arbejde

Læs om MKR's teologiske arbejdsgruppe

Den teologiske arbejdsgruppe følger den internationale teologiske debat samt behandler sager af teologisk relevans for folkekirken.

Arbejdet har fokuseret på drøftelser angående de mange aspekter af kirkefællesskaber og forståelsen heraf. Dette både i regi af globalt konfessionelt luthersk kirkefællesskab og i regi af de interkonfessionelle kirkefællesskaber og samarbejder, som folkekirken har tilsluttet sig.

Som en del af arbejdet med at følge den internationale teologiske debat, har den teologiske arbejdsgruppe udarbejdet svar på dokumenter fra Det lutherske Verdensforbund omkring luthersk identitet og selvforståelse og fra Leuenberg Kirkefællesskabet vedrørende netop kirkefællesskab. Dette har at gøre med kirkernes fælles liv med hinanden, samt med kirkernes tænkning om og forståelse af, hvordan man gerne ser disse fællesskaber udvikle sig.

Medlemmer af Teologisk Arbejdsgruppe Peter Skov-Jakobsen (formand), Marianne Christiansen, Ole Buchardt Olesen, Peder Nørgaard-Højen, Birgitte Graakjær Hjort, Kurt E. Larsen, Bo K. Holm, Thomas Reinholdt Rasmussen.
Sekretariatsansvarlig Thorsten Rørbæk