Leuenberg Kirkefællesskabet '17

Leuenberg Kirkefællesskabet af protestantiske kirker i Europa (CPCE/GEKE)

Fællesskabet af Protestantiske Kirker (CPCE / Leuenberg Kirkefællesskabet)

Kirkefællesskabet består af 94 reformerte, lutherske og unerede kirker i Europa. Det har indtil nu haft en meget enkel organisering under den lutherske kirke i Østrig, men vil fra 2018 få styrket sin struktur med henblik på at konsolidere arbejdet. I MKR foregår der en afklaring af, hvordan folkekirken bedst muligt kan bidrage til CPCE’s arbejde- også med henblik på at folkekirken kan drage nytte af det. Provst, Kirsten Jørgensen, har siddet i hovedbestyrelsen, Rådet, indtil 2017. Der arbejdes på, at vi fortsat kan være repræsenteret i Rådet efter generalforsamlingen i 2018. Tre større dokumenter har været sendt i høring, og høringssvar er indgivet af Folkekirke og Religionsmøde om ’Religiøs Pluralisme i Europa’, af Folkekirkens Udviklings- og Videnscenter om ’Efteruddannelse af Præster’ og af MKR’s teologiske arbejdsgruppe om ’Kirkefællesskab’. CPCE har endvidere udarbejdet et grundigt udredningsarbejde omkring reproduktiv sundhed, ’Før jeg dannede dig i moders liv’. MKR sidder desuden med i en arbejdsgruppe, om hvordan migranter kan integreres i de europæiske traditionelle kirker.

Medlem af CPCE’s råd Kirsten Jørgensen indtil marts 2017

Deltagere i CPCE’s arbejdsgrupper